lördag 18 oktober 2008

RECENSION: Antipati, "On repeat"

Artist: ANTIPATI
Titel: ON REPEAT
Format: CD
Genré: OI!

Jag har en sak att erkänna, det är över ett år sedan jag började ha frisyrer och ställa kängorna längst in i garderoben. Jag är inte överdrivet bitter gentemot scenen, men det känns lite hopplöst att vara ensam skinnskalle långt över genomsnittsåldern för en bula i en stad som saknar scen.

Jag har också tröttnat en del på punken och börjat upptäcka nya musikintressen. Därför är det bra att band som Antipati finns. De gör nämligen vad de gör med så stor klass att man återigen kommer ihåg varför man älskar punken och kanske kan göra ett par snedsprång i förhållandet, men aldrig lämna den vackra gamla brännvinsstinkande madamen som punken är.

Innan jag hade hört den här plattan hade jag hört ett par låtar på Myspace och jag visste att bandet var bra, men efter att ha lyssnat på hela plattan måste man fråga sig, ”shit! Kan svenska band vara så här bra?” Ja, det kan de, det är Antipati bevis för. De måste lägga något i ölen uppe i Sthlm, för just nu kommer det massvis med bra musik från kungliga huvudstaden. Antipati är det bästa, men har sällskap av Frontlash och Dobermann Cult.

Vad kan sägas om musiken, då? Det är melodisk oi! med ett flyt som Robbans tidigare band delvis saknat. Det låter som om Robban och Radar, vilka skrivit de flesta låtarna, haft Agent Bulldogg och Westside Boys som magistrar i musiklektionerna på skolan.

Textmässigt är det riktigt, riktigt bra också. Bandet beskriver vardagen för en genomsnittlig skinnskalle i Sthlm riktigt bra och det är väl det oi! skall handla om? Lägg sen till ett par tänkvärda låtar som ”The Fall” eller ”Teach you a lesson” så blir det riktigt bra. För att inte snacka om vad som skulle kunna bli svensk punks nationalsång, ”Till er”.

Antipati har gjort en riktigt bra platta. De är Sveriges just nu bästa aktiva band och den här plattan kommer dagens babyskins att tala om när de blivit gamla rävar som oss om 10-15 år och säga ”jag var där”.