lördag 30 augusti 2008

Eslövs BK vs. Tomelilla IF: 1-2

Eslöv torskade hemma idag och med det kniper TIF vår andraplats och därmed kvalikplats till division 2. Kjipt, som norrmännen säger.

Eslöv började kanske inte så dåligt, men TIF desto bättre, de bestämde redan från början vem som skulle föra matchen och gjorde TIFs första mål redan i 7e minuten genom Joakim Fritzon. Farsan var med på matchen och han skyllde på EBKs målvakt, Magnus Nilsson, något som jag inte höll med om. Nilsson har gjort en riktigt bra säsong och anledningen till att EBK förlorade den här matchen var definitivt inte att han spelade dåligt, utan för att EBK ville vinna den för mycket och flyttade upp backlinjen på offensiv planhalva, något som TIF utnyttjade genom en hel rad farliga kontringar och det är egentligen underligt att det inte blev fler mål.

EBK kom att spela väldigt demoraliserat och överlät spelet åt gästerna fram till 25e minuten, då Robert Larsson i EBK utjämnade till 1-1, varefter EBK kom att spela riktigt vacker fotboll med ett par farliga chanser fram till halvtid och när domaren väl blåste av för halvtid var jag mer eller mindre övertygad om att EBK skulle vända den här matchen. Armend Xhemajli spelade riktigt bra och var en värdig ersättare för Wissam Wehbe, som inte blev inbytt (varför?) förrän i 66e minuten.

Jag skulle emellertid få fel, för samme Joakim Fritzon gör segermålet för TIF i 50e minuten.

EBK skulle inte vara utan chanser i andra halvlek, men det gick helt enkelt inte. Faktiskt får jag säga att EBK spelade så dåligt idag att jag får ge dem IG.

Det som stör mig mest med matchen var emellertid inte att EBK spelade så dåligt, utan att TIFs ditresta supporters kunde dominera ljudet från läktaren så mycket. Varför ger inte EBKs fans några ljud ifrån sig? Hur svårt kan det vara att skrika ett "kom igen, då!" eller sjunga lite?

Inga kommentarer: