lördag 9 augusti 2008

INTERVJU: Crazy Drunkhead från Dementia Praecox

Jag tycker det är skitkul med ett punkband från min hemstad och önskar medlemmarna i bandet allt väl, därför är jag stolt över att få intervjua dessa ungdomar! De har, vad jag vet, ingen myspacesida där man kan tanka ner musik, så det är bara att göra som i gamla dagar, se dem live!

VfE: Ni har ett lite udda bandnamn (men det funkar), jag förmodar att det är något på latin. Vad betyder det?

CDH: Sjukdomen schizofreni hette från början Dementia Praecox men döptes om 70 år senare eller nåt sånt till schizofreni. så vi tyckte de va ett tufft och annorlunda namn. För de finns för många svenska band som har liknande namn. så Dementia Praecox blev de!

VfE: Du bodde länge i min hemstad, Eslöv, och flera bandmedlemmar gör det fortfarande. Har ni gått på Bergagymnasiet och hur är det att vara ung punkare/skinnskalle på Berga och i Eslöv generellt idag?

CDH: Jag flytta till eslöv när jag va 17 å bodde på internat(studentrum) i två år vid folkhögskolan i eslöv och FÖRSÖKTE plugga där vilket resulterade i extrem alkoholförtäring istället. och då umgicks jag bara med de andra studenterna. så bergagymnasiet vet jag inget om och ingen av de andra dp:arna pluggar där. vi i bandet har bara kännt varann i ett år. jag lärde känna de när jag flytta till lägenhet i eslöv å beblandade mig med lokalbefolkningen. vi har iallafall gjort oss kända som de äckliga punkarna som brukar sitta å supa på torget. annars så är eslöv den mest punk liberala stad jag bott i. Vi har en skinhead som hänger med oss å han får fler kommentarer än vi. för många utländska ungdommar tror han e nazist å gör sieg heil hällsning med sarkasm mot han när han går förbi.

VfE: Finns det något du saknar från Eslöv nu, när du bor i Malmö?

CDH: Ja att vi alltid va vårat lilla kompisgäng som söp å hade sviniga fester hemma hos mig på rönneberga. nu e jag helt ensam å ledsen i malmö ju. ja är bekant med en del malmö punkare men de träffar jag bara på spelningar. Och vi eslövs gänget gillar att svina å ha skojj å i malmö kör de flesta på den tråkiga allvarliga hårda stilen. nån rolig hoppas jag jag hittar där.

VfE: Jag vet att du gillar Vice Squad. Vilken period i Vice Squads historia gillar du bäst?

CDH: Egentligen allt lika mycket men början å mitten va väll lite bättre.

VfE: Är ni taggade inför spelningen på Malmöfestivalen? Vilken spelning har hitintills varit den roligaste och vilken den tråkigaste?

CDH: Alla har varit kassa. men när vi spelade på tullakrok så gick de osannolikt 2 basstängar å de va typ skitlite publik så vi kunde ju fjanta oss som fan å de va skojj. vi är i upplösningen av ett bandkrig nu så jag har inte haft tid å tänka på malmöspelningen.

VfE: Vad tycker du om snobbismen som oftast finns inom oi!-kulturen? Det att bara vinylskivor duger och att man skall dricka utländska ölsorter och så?

CDH: Jag känner inte så mycket skinns så de har jag inte märkt av.

VfE: Vad gillar ni i bandet för lokala sporter? Har någon av er varit på en EBK-match? Vad tror ni om EBKs chanser?

CDH: Sport!?! jag gillar sex och röjja/mosha tills man blöder på spelningar, gitarristen gillar sex och posa med gitarren, basisten gillar att åka tåg och trummisen dansar pogodans för sig själv ensam i ett hörn när han är full på fest eller festival. Vad är EBK ????

VfE: Har du blivit fan av något speciellt fotbollslag i Malmö sedan du flyttade dit? Hur tror du det går för MFF i allsvenskan i år?

CDH: Bland top 5.

Inga kommentarer: