lördag 19 april 2008

Eslövs BK vs. Stavsten/Ymor FK: 2-2

I den 90e minuten, när EBK låg under hemma, på premiären, mot Stavsten/Ymor med 1-2, så satt jag och funderade över hur orättvist det slutresultatet skulle bli, efter att EBK hade petat in 1-0 via Dennis Nilsson i 50e minuten, varefter en utvisning av André Hansson (två gula kort) i Stavsten/Ymor gav EBK överläge i 57e minuten.

Sedan följde många fina EBK-chanser. Di röa dominerade verkligen spelet och 2-0 var riktigt nära flera gånger, det tills, efter att ha släppt alltför många blåa spelare in i straffområdet, en spelare i den blåa klungan framför röas mål kunde kvittera 1-1 i 75e minuten. Bara det var riktigt orättvist. Höjden av orättvisa var dock 1-2-målet som kom genom en straff lagd av Dennis Ohlsson för blåa i 85e minuten. Varför det blev straff vet nog ingen på plats utom domaren själv och det var inte det enda suspekta domslutet han gjorde under matchen. I 15e minuten blev, till exempel, Ahmed Xhemaji i EBK så hårt skallad att det hördes ända upp på läktaren och fick bytas ut några minuter senare, men inget gult kort följdde av det.

Robert Larsson räddade dock EBKs ära genom att peta in 2-2, ett riktigt snyggt mål, efter ett inlägg av Fredrik Crepin i 90e minuten, när jag satt och deppade som mest.

Jag har tidigare sagt att en kryssad match är en halv vinst och det står jag för. EBK spelade stundtals väldigt bra, över alla mina förväntningar. Målvakten var riktigt bra också. Det enda som, efter mitt tycke, kan göras bättre är precisionen i skotten på mål och försvarsspelet. EBK lät Stavsten/Ymor komma alldeles för nära allt för ofta.

För att summera, så tror jag inte EBK kommer att spela lika bra den här säsongen som förra, men jag tror nog vi kan placera oss i mitten av serien. EBK får klart godkänt på hemmapremiären.

Inga kommentarer: