söndag 20 april 2008

RECENSION: Zounds, "The curse of Zounds"

Artist: ZOUNDS
Titel: THE CURSE OF ZOUNDS
Format: CD
Genré: ANARKOPUNK

Det är väl ingen som sticker under stol med att anarkopunk ofta är tråkig. När texten är det enda som är prioriterat, så blir musiken ofta lite si och så. Det finns alldeles för många band som låter likadant och som sjunger om samma saker och är man inte anarkist/feminist/miljökämpe/vegetarian, så finns det väldigt lite matnyttigt att hämta inom den genrén.

Men det finns undantag, Zounds är ett sådant.

Textmässigt, så rör de sig ofta i samma vatten som de andra anarkobanden, fast med den skillnaden att de ofta tar utgång i individens situation och lite mer personliga texter än vad andra anarkoband satsat på. Sen har de texter som vilket punkband som helst skulle kunna göra, som "New band", "Loads of noise" eller "Dirty squatters".

Musikaliskt, så finns det en del svaga spår på LP:en och likaså på CD:en, den senare har utökats med alla den klassiska sättningens singlar under tidigt 80-tal. Av de singlarna, så är det i princip bara "Subvert/Can't cheat karma" som håller måttet. "Can't cheat karma" är dessutom inte särskilt bra, medan "Subvert" är riktigt bra, all skacores moder?

Andra starka spår på plattan är "Fear" och "This land".

Jag skulle vilja rekommendera alla som inte är allergiska mot politik/gnäll att undersöka det här bandet, för när de är bra, så är de riktigt bra. "This land" räknar jag som en av punkens, inte bara anarkopunkens, viktigaste låtar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här är jag ute på djupt vatten för jag vet inte vad anarkopunk är men jag kan alltid lära mig. Jag ser fram emot fler och okända ämnen som kan vidga mina vyer. Mvh Pernilla

Anonym sa...

Läs mer om Zounds och tanka ner deras första sjua på htt://punkochoi.blogg.se
eller direkt på http://punkochoi.blogg.se/1210083619_ville_rekommenderar_z.html