torsdag 3 april 2008

RECENSION: Dobermann Cult, "When the shit hits the fans"

Artist: DOBERMANN CULT
Titel: WHEN THE SHIT HITS THE FANS
Format: CD
Genré: HARDCORE

Dobermann Cult är ett hardcoreband från Stockholm som släppt det bästa jag hört från Sverige sedan Heldback. Jag bodde i Norge ett par år och fastnade där för brutal hardcore i klass med Brawl, Rabalder, For the Bleeders och xENFORCERx. Jag trodde inte det gick att göra så pass bra musik den här sidan fjällen, men Dobermann Cult motbevisade mina fördomar, för det här är riktigt bra.

Dobermann Cult spelar 90-talshc med uppblanding av 80-talshc och svensk käng. I kängväg har jag bara hört Discharge och Anticimex, så jag kan inte relatera helt till just de influenserna, men det blir aldrig tröttsamt som för mycket Discharge kan bli ibland, utan tvärtom, man vill höra mer av dem. Det svänger rejält om dem, samtidigt som det låter agressivt, om du gillar hc så gillar du det här, punkt slut.

Dobermann Cult förtjänar också en elogé för att ta upp kontroversiella teman i sina texter, typ prostitution och antifascism, ämnen som brukar antingen "glömmas bort" av band eller behandlas på ett ytterst oseriöst sätt. Dobermann Cult gör det emellertid bra.

Bästa spåret på plattan är "Kids vs. Pigs", som har en riktig 80-tals-hockeykör. Sämsta spåret? Inget, allting är toppen med den här skivan och jag väntar redan på en uppföljare.

Sen skall det tilläggas att det är ett band som bryr sig om sina fans, jag fick skiva+t-shirt för en relativt billig peng, det kallar jag service!

Inga kommentarer: