torsdag 29 maj 2008

INTERVJU: Pommes Schwarz Gelb om musik, fotboll och damhandboll

Pommes Schwarz Gelb är ett riktigt bra tyskt rockband från Dortmund som också hejar på samma lag i Bundesliga som jag, Borussia Dortmund. Faktum är att de är så galna i Borussia Dortmund att de tagit sitt bandnamn efter lagets färger. Jag gillar verkligen det här, men kolla in bandets Myspace-sida själv och gör en egen bedömning!


VfE: Jag gillar verkligen vad jag hört av er musik på Myspace. Vilka band har influerat er musikaliskt?

PSG: Det är en intressant fråga. Det är inte lätt att svara på den, för vi är 6 killar med olika musiksmaker Jag förmodar att de mest influerande banden kommer från Rock/Punk/Metal-genrén. Vi gillar också många tyska oi!-punkband som "Broilers". Eftersom vi är ett rockband med tyska texter gillar folk att likna oss vid "Böhse Onkelz". Även om vi brukade lyssna på dem rätt mycket förr, så gillar vi inte sammanlikningarna , för vi anser att vårt sound är annorlunda. På vårt album kan du också hitta olika stilar, till exempel snabba punknummer som "Geile Jungs" och slöa, akustisk gitarrsånger som "Auswärtssong". Alla dessa olika sånger är resultat av olika influenser.

VfE: När jag kontaktade er för den här intervjun, så gjorde ni det väldigt klart att ni inte ville ha något att göra med rasistiska band. Är rasism en stor fråga i Dortmund? Jag vet att det finns ett naziband från Dortmund, Oidoxie, finns det nazis bland supporters också?

PSG: Tyvärr har antalet nazistiska rövhål ökat under det sista året i Dortmund. De har till och med startat en egen "modebutik", "Goaliat", i centrum, där de säljer kläder från "Thor Steinar". Självklart finns det mycket antifascistiska protester i Dortmund. Så man kan säga att rasism är en fråga i Dortmund och en som skapar massa trubbel. Fotbollssuporters i Dortmund är tack och lov mer eller mindre opolitiska. Ingen av de två politiskt extremistiska grupperingarna får någon större uppmärksamhet i stadium.

VfE: Jag har inte följt tyska fotboll på ett tag, men sist jag hade koll, så hade Borussia Dortmund ekonomiska bekymmer, vad har hänt med dessa?

PSG: Den gamla styrelsen gjorde några felaktiga ekonomiska beslut efter de ärorika åren under 90-talet, till exempel erbjudande att köpa aktier i klubben, vilket inte fick önskat resultat. Vår klubb gick nästan i konkurs. Men efter att supporters lyckades byta ut styrelsen, så är Borussia Dortmund på väg att hämta sig från den här misären. Det kommer självklart att ta en del tid att minska antalet skulder, men supporters har börjat vara optimistiska igen.

VfE: Tror ni att Borussia Dortmund kommer att återvända till de ärorika åren 1966 och 1997?

PSG: Borussia kommer att återvända till den internationella scenen efter att vi kvalificerade oss till Uefa Cuppen nästa säsong. Alla supporters ser fram emot några intressanta matcher utanför Tyskland. Kanske i Sverige ;-). Självklart vet alla i Dortmund att de ärorika åren inte kommer att återvända i de kommande åren, men vi är glada att Dortmund har klarat av de svåra åren.

VfE: Kommer ni att se detta årets EM på plats i Österrike och Schweiz? Vet ni om många tyskar kommer att resa ner?

PSG: Tyvärr fick vi inga biljetter, eftersom det ofantliga tyska efterfrågan på biljetter översteg vad som hade reserverats åt Tyskland. Eftersom Tyskland är en av aspiranterna till titeln, så kommer mängder av tyskar att resa till våra grannländer.

VfE: Vad tycker ni om subkulturen "Casuals"? Finns det många casuals i Tyskland?

PSG: Den dominerande och mest växande fotbollskulturen är "Ultras". Först och främst de yngre supporters brukar leva ett ultras-liv. Jag tror att först och främst en del äldre supporters är influerade av engelska casual och huligan-subkulturer. Men de blir mer och mer en minoritet.

VfE: Gillar ni andra sporter än fotboll med?

PSG: Personligen, så är vi intresserade av andra sporter, som ishockey och handboll. Men vi har inte tid att se de matcherna. Det finns ett par galna nördar i Dortmund som också hejar på Borussia Dortmunds damhandbolls- och bordtennis- lag. Men vårt band koncentrerar sig på fotboll ;-).

VfE: Vem kommer att vinna detta årets EM? Hur kommer det att gå för Tyskland och Sverige?

PSG: Jag tycker det är på hög tid att Ballack och hans vänner tar bucklan tillbaka till Tyskland. Så jag förmnodar att Tyskland kommer att vinna. I ärlighetens namn, så kan jag inte säga så mycket om Sverige, eftersom jag inte vet så mycket om de svenska spelarna, med undantag för Ibrahimovic. Förhoppningsvis kommer de att överraska mig och vara mer än en underdog.

Inga kommentarer: