fredag 16 maj 2008

INTERVJU: Ville från Lowlifes om musik, fotboll och Reinfeldt

VfE: Har ni tagit ert namn från 4-skinslåten med samma namn? Den är mångas favorit med Panther på sång, vilken 4-skinssångare anser du är den bäste?

V: Nej, det har vi faktiskt inte. Ska jag vara ärlig så har jag ingen åsikt om vilken sångare som är bäst. Alla de låter bra i mina öron. Men om jag måste välja, så säger jag väl Gary Hodges, bara för att han är originalsångare.

VfE: Vad tycker du om att gamla band återförenas? Är det bara kul, eller innebär det att nya band får svårare att slå igenom?

V: Här har jag en delad uppfattning. Visst är det jävligt kul att gamla band återförenas och att de som ej var aktiva under deras storhetstid får chansen att se de live, men samtidigt kan jag ibland känna (med vissa band) en viss falskhet. Står de för det de sjöng om för 25 år sen, eller står de där av kommersiella syften? Och om det innebär att nya band får svårare att slå igenom, vet jag faktiskt inte. Kanske.

VfE: Vad tycker du om att punken har blivit ett storstadsfenomen?

V: Har det?

VfE: Du har ju recenserat ganska mycket exotisk och/eller udda oi/punk i bloggen du skriver i, har något av de banden inspirerat er egen musik? I så fall vilka?

V: Inga enskilda band. Jag ser det som att alla band jag lyssnar på är en enda stor organism. Alla är lika viktiga och alla bidrar, på sitt sätt, med lika mycket till inspirationen.

VfE: Många håller med Section 5 i deras linje ”Oi! Not politics”, men samtidigt så brukar ju punken få ett uppsving under högerregeringar. Vad tror du om punken under Reinfeldt?

V: Helt klart att aktiviteten blir betydligt större när människor lever under alla möjliga förtryck. Men om jag ska vara ärlig har jag själv inte blivit så mycket berörd av den nya regeringen, förutom en höjd a-kassa avgift, samt höjt pris på sl-kort. Men det kommer säkert fler otrevliga överraskningar och med det mer hat och textmaterial.

VfE: Håller ni på några fotbollslag, i så fall vilka? Ni kanske gillar några helt andra idrotter med?

V: Ingen förutom våran trummis Joakim (vad jag vet) som hejar på djurgården. Men han är inte så aktiv i det. Nej men annars tycker vi alla om att titta på fotbolls EM och VM. Annars tycker jag om bordtennis.

VfE: Skulle ni kunna sjunga om fotboll?

V: Nej, det tror jag inte, i alla fall inte jag. Känns fel att sjunga om något man inte är kopplad till.

VfE: Hur tror ni det går i sommarens EM-slutspel i fotboll? Vem vinner och hur kommer det att gå för Sverige?

V: Alla förutom mig kommer så klart att heja på Sverige, jag kommer att heja på Sverige först efter att Ryssland åker ut.

Inga kommentarer: