torsdag 29 maj 2008

RECENSION: The Enemy, "We'll live and die in these towns"

Artist: THE ENEMY
Titel: WE'LL LIVE AND DIE IN THESE TOWNS
Format: CD
Genré: BRITROCK

På senare år har jag inte varit så intresserad av britrock/indie. Visst, jag satt som klistrad framför "Transmission" när det gick på svt och jag köpte en hel del skivor fram till och med Oasis genombrott, men sen la jag av. Jag blev skinnskalle och fastnade för oi!musiken på allvar och det enda som kunde konkurrera med oi! var ska.

Nu är jag emellertid inte skin längre och min musiksmak har breddats.

För att vara ärlig, så hade jag stora fördomar mot just det här bandet till att börja med. Jag har alltid gillat det gamla uk82-bandet som också heter "The Enemy", mest kända för plattan "The Gates of hell" (vilken har givits ut med en hel radda bonusspår på Captain Oi!), och jag tyckte det var dålig stil att sno ett existerande bands namn. Men när jag lyssnade på musiken blev jag fast.

Jag kollade upp så många videor bandet gjort som möjligt på Youtube, sen köpte jag fullängdaren, för de här grabbarna är riktigt bra. Jag rekommenderar alla att köpa plattan.

Vad låter det som, då? Well, man kan säga att de tagit det bästa från brittisk rock från 60-talet och framåt. Musikaliskt hör jag lika stora delar influenser Small Faces, The Who, The Clash, The Jam The Damned och Cockney Rejects. Killarna har inte bara bra influenser, utan lyckas genomföra en god blandning av det också. Jag kommer definitivt att leta efter fler indieplattor i framtiden, om det skulle finnas band som är lika bra som The Enemy där ute.

Texterna, då? Tja, de skriver i god gammal brittisk anda om livets små trivialiteter, allt från sex, till avsmaken mot 9-5 karriärer och slagsmål och utan att göra det tråkigt. En kompis till mig sa att det här är 2007 års bästa släpp och jag kan bara hålla med.

Inga kommentarer: