RECENSION: Section 5, "We won't change"

Artist: SECTION 5
Titel: WE WON'T CHANGE
Format: CD
Genré: OI!

Jag har hitintills bara recenserat klassiker på min blogg och detta är inget undantag, trots att den kom under en period när musiken var på tillbakatåg, nämligen 1984.

Personligen tycker jag att det här är den bästa oi!-skivan överhuvudtaget från dess födelse fram tills nu. Okej, 4-skins släppte, med Hodges som sångare, en hel del material som är svårslaget, men när det blev dags att göra en fullängdare, så hade de en ny sångare, Panther, som inte riktigt höll måttet. När det gäller en hel skiva, rakt igenom, så finns det inget i oi!-väg som slår det här.

"We won't change" gavs ursprungligen ut på Roddy Moreno's Oi! Records och Roddy och Mensi från Upstarts har sedan dess smutskastat bandet och sagt att de är nazister och att Roddy aldrig hade gett ut skivan om han visste det då. Bandet förnekar emellertid att de är nazister och visar inte bara upp bandmedlemmar som är aktiva i den brittiska socialdemokratin och en medlem från legendariska anarkistbandet Discharge, utan den som vill leta efter nazistiska spår i deras musik får leta förgäves. Nazi-stämpeln är, med andra ord, något felaktigt placerad.

Vad kan man säga om musiken, då? Jo, att det märks att de är så stora Elvis-fans att några bandmedlemmar har ett sido-projekt, Viva Las Vegas, som bara spelar Elviscovers, för det här är mer street rock & roll än streetpunk. Det är melodiskt, rockande, midtempo och bara på en låt, "Headcase", något som närmar sig upptempo.

Texterna är också sympatiska, det handlar om att inte ändra sig, att hålla fred inom subkulturen och om verkligheten på gatan. Bäst text har nog "Victim of poverty" och "Running away".

"We won't change" är ett givet köp för alla som gillar oi! och som inte har något emot ett annorlunda sound.

Så var det cd-utgåvan jag recenserade och inte vinylutgåvan, nej. På cd:en, utgiven av Captain Oi!, finns en hel mängd bonusspår, tagna från tidigare demos med annan sångare, "Mask". Personligen tycker jag inte dessa spår håller samma kvalité som de ursprungliga spåren, så om du hittar vinylutgåvan, så är den att föredra. Alla bonusspår sänker kvalitén på helhetsprodukten, även om "Skins will never die" och "Pub crawl" är helt okej för att vara demospår.