söndag 24 februari 2008

RECENSION: Symarip, "Skinhead moonstomp"

Artist: SYMARIP
Titel: SKINHEAD MOONSTOMP
Format: CD
Genré: REGGAE

Den här cd-skivan med sina 8 bonusspår skinhead reggae är så självskriven i den musikälskande skinnskallens samling att till och med Skrewdrivers sångare, Ian Stuart Donaldson, erkände att han hade den i sin samling. För att det var hans barndomsvänner i Blackpool Central Skins på omslaget enligt han själv, för att det är bra musik enligt alla andra.

Okej, vad är då skinhead reggae? Skinhead reggae är reggae anpassad för skinsen i slutet av 60-talet. Det var jamaicanska artister som cashade in på den nya subkulturen i England, en subkultur som hade lånat en hel del från den svarta rudeboy-kulten. Musiken är gjord för att kunna dansas till, den är upptempo, betydligt mer så än den 70-talsflummusik som går känt under namnet reggae. Texterna handlar ofta, men inte alltid, om skins och är överlag resultat av brist på fantasi, plus insikten att vad som än kommer från Jamaica och som har "skinhead" i texten kommer att gå åt som smör i solsken.

Detta är sant även om Symarip. Av alla låtarna som handlar om skins på skivan är det bara "These boots are made for walking" som är någorlunda okej. Derrick Morgans version, "Moonhop", slår "Skinhead moonstomp" med hästlängder och både The Oppressed och Zakarrak gör "Skinhead girl" bättre än Symarips original version.

Faktiskt är det sångerna som inte handlar om skins som är värda att lyssna på, "Phoenix city", "Chicken merry", "Fung shu", "Bam bam baji" och "Redeem" är extremt bra representanter för vad 60-talet kunde erbjuda i reggaeväg.

Köp absolut plattan om du kan, den är ett stycke skinheadhistoria och innehåller ett par riktiga höjdarsånger.