fredag 29 februari 2008

RECENSION: Sham 69, "Tell us the truth"

Artist: SHAM 69
Titel: TELL US THE TRUTH
Format: LP
Genré: PUNK

Den här plattan bär ett tungt ansvar. Tillsammans med Menace och Skrewdriver la de grunden till vad som skulle bli oi! och streetpunk. Och utan dem hade det dessutom inte funnits något Clockwork Crew.

Jag har ett speciellt förhållande till Sham, de betydde väldigt mycket för mig som ung skinnskalle. Den här plattan har utgjort soundtrack till fler tonårsfyllor i goda vänners lag (innan de blev för gamla för punken) än jag, som nybliven edgare, vågar erkänna. Det är därför svårt att recensera den, dels för att jag har ett sådant kärleksförhållande till musiken, dels för att jag har lyssnat mig slut på den. Jag både gillar och inte gillar plattan.

Men nog om mig. Mer om Sham.

Det här är Sham i sitt esse, rappa punklåtar som stulit mycket från the Ramones och the Damned med texter som är relevanta, om livet på gatan och så. Det finns sånger som ser igenom modepunkarna ("Rip off"), sådana som snackar om tryck hemifrån ("Family life"), en som handlar om att rymma från ungdomsvården ("Borstal breakout") och en som handlar om hur George Davis woz fitted up like a kipper, é woz ("George Davis is innocent"). Senare verkade Sham ha ändrat sig och kommit fram till att George inte var oskyldig och de spelade in flera andra varianter med. Men hursomhelst, så sent som 2000-2001 kunde man fortfarande se "G. Davis is innocent"-klotter på Östra Londons gator, om än gammalt klotter.

Sen finns det en hel del andra sånger med, men dessa är de bästa. Detta är nog Sham's bästa platta, de föregick sångaren, Jimmy Purseys, "frälsa kidsen"-period.

Skivan har två sidor, en studiosida och en livesida. Studiosidan är bra, men livesidan är bättre, för den fångar Sham i sitt naturliga stadium, ett liveband som spelar för kidsen och som betyder något för kidsen, även om texterna kanske inte är ren poesi. Man märker också av publiken genom de cockneysånger de sjunger mellan låtarna.

Det här är en klassiker, köp den!