torsdag 6 mars 2008

INTERVJU: Nicke från The Disputes om musik och Norrland

The Disputes är ett nytt, fräscht band från Skellefteå. De sjunger på svenska och borde snart vara på allas läppar, för det här är riktigt bra svenne-oi! Jag har också pratat lite med gitarristen på olika forum och communities och han verkar vara en skärpt kille.

Kolla in bandets Myspace-sida!


VfE: Ni har bytt sångare. Var det en lätt eller svår process och har det medfört någon förändring annat än till det bättre?

N: Bytet av sångare kändes naturligt och blev en ganska snabb process i och med att den dåvarande sångaren (Markku Abrahamsson) inte längre hade intresse för musiken eller stilen. Eftersom Nicke redan körde körsång blev det mest naturligt med honom på sång och det verkade ju funka bra. Största förändringen blev nog musikaliskt när Olov kom in i bilden, vilket var ungefär i samma veva. Det kan man egentligen kalla början av disputes, vi hade aldrig haft en komplett uppställining innan och alla bandmedlemmar satt löst.

VfE: Allt fler band sjunger på svenska idag. När jag själv var med i ett band tyckte jag alltid det var lättare att skriva ärligt på svenska, tycker ni det också?

N: Våra texter handlar ju om vanliga livet liksom. Så självklart känns det ärligare att sjunga på svenska eftersom vi talar svenska, plus att det är så jävla drygt att skriva texter på engelska. Språk är inte mitt bästa ämne.

VfE: Ni kommer från Norrland, medan mycket av scenen rör sig kring Stockholm-Göteborg-Malmö. Har ni kännt er som outsiders någon gång och har ni mött dålig attityd från folk för att ni är från Norrland?

N: Nja, liksom det kostar ju pengar att resa land och rike så vi har ju förståelse för arrangörer som inte vill lägga allt för mycket pengar på att dra ett band från norrland. Men i övrigt har jag inte märkt av nån ”Norrlands rasism”. Visst man får väl höra kommentarer om att man är lapp osv, men det är bara från okunniga idioter.

VfE: Vad är det bästa/sämsta med att finnas på Myspace? Vad betyder internet för er, när det gäller att hålla kontakten med resten av scenen?

N: Myspace är väl bra för att sprida sin musik då man inte orkar pilla med hemsidor. Få ut musiken är ju trots allt vårt mål så jag tycker att myspace är bra på det sättet. Annat än myspace kommunicerar vi dåligt med andra band. Har ju inte haft spelning med några band utom Antipati, royal stakeout och ultimo asalto. Och av dom har vi bäst kontakt med Ultimo. Tråkigt att inte den svenska punk scenen är mer ihopsatt.

VfE: Jag bor själv på skånska landsbygden, så tro inte jag dissar er för att ni inte är storstadskids, men jag är nyfiken av mig. Vad jag vill veta är om det finns en bra punk/skin-scen i Skellefteå eller om ni umgås privat även med icke-scenesters?

N: Haha, skellefteås punkscen dog ut ganska fort efter det att skumdum återförenats. Det fanns ett ställa där det alltid var spelningar och massa jävla öldrickande. Sen fick folk för sig att dom skulle spela Cs eller nått.
Alla i bandet har som en egen umgängeskrets, så jag kan bara svara för mig själv. (Nicke) Jag umgås mest bara med punx/Skins. Finns några få i skellefteå så det blir ganska tight umgänge då. Som tur är finns det ju andra städer också så det blir mycket resande.

VfE: Är ni intresserade av att spela i Skåne och hur kontaktar man er för bokning?

N: Självklart är alla spelningar intressanta. Som sagt betala tåg biljetter så kommer vi. Boka oss kan man göra via bråkis, myspace eller hotmail.

VfE: Vilka fotbollslag håller ni på? Vad tror ni om Skellefteå FFs chanser att klättra i tabellerna?

N: Håller på west-hams klack, men inte på laget. Fotboll har aldrig varit ett stort intresse. Skellefteå borde hålla sig till hockey. Dumt att ens försöka klättra inom fotboll.

VfE: Vad tror ni om EM i år? Vem tar hem pokalen och vad tror ni om Sveriges chanser?

N: Som sagt inget större fan av fotboll, hejar på tyskland för dom dricker mest öl.
Orkar inte tro på svensk medalj, blivit besviken för många gånger

Inga kommentarer: