måndag 17 mars 2008

INTERVJU: Section 5 om musik och fotboll

VfE: När och hur upptäckte ni oi!-musiken? Var det kärlek vid första ögonkastet?

S5: Till att börja med lyssnar jag inte bara på oi!Jag har en bred musiksmak.

VfE: När beslöt ni er först att starta ett band? Var Section 5 ert första band?

S5: Japp, jag bildade bandet för att jag ville spela min egen sorts musik.

VfE: På “We won’t change” sjunger ni att att slåss är bara för idioter ("Just for mugs") och det var vid en tidpunkt när oi! hade rört sig bort från sina rötter då det handlade om att förena kidsen till att handla om våld. Hur reagerade publiken på det?

S5: Jag skrev sången, bara. Den blev väldigt populär. Jag kan inte minnas att någon klagade på texten.

VfE: Ångrar ni att ni blev släppta på Roddy Morenos etikett, eftersom vänsterbanden har stämplat er som fascister?

S5: Jag har ingen ånger alls. När det handlar om politik, så har vi ansträngt oss för att distansera oss från det. Högern kallar oss rödingar, så jag bryr mig inte ett skit. Jag vet att vi inte är höger och det räcker för mig.

VfE: Hur var det att spela i Norge med Viva Las Vegas? Skulle ni vilja återvända till Skandinavien?

S5: Gjorde vi?

VfE: Vad tycker ni om filmen “This is England”? Har det kommit en boom i antal unga skins i England efter filmen?

S5: Jag gillade den, men jag tror inte att den fick massa kids till att springa ut och raka av håret.

VfE: Vad tycker du om Port Vale den här säsongen? Är nedflyttning till league 2 oundviklig?

S5: Jadå, vi är nere. Ser ännu värre ut, Stoke är på väg upp.

VfE: Vad tror du om EM i sommar? Vem tar hem pokalen, hur kommer Sverige att spela och hur reagerade du på att England inte kvalificerade sig till mästerskapet?

S5: Bryr mig inte så mycket. De är bara överbetalda, övervärderade svin ändå.

Inga kommentarer: