söndag 9 mars 2008

INTERVJU: Papa Franz från The Mockingbirds om musik, extremism och fotboll

VfE: Ert band kommer delvis från Blekinge, ett landskap som verkar väldigt schizofrent, politiskt, sett. Dels har du NSF i Karlskrona och KPML(r) i Karlshamn, idel extremister. Varför blir man punkare eller skinnskalle i Blekinge och inte bara nazist eller kommunist, det måste vara enklare att revoltera i någon av de stora grupperna?

PF: Personligen uppfattar jag inte det politiska klimatet som ”schizofrent” även om du kanske har en poäng... Fast ingen av dessa grupper är egentligen särskilt starka i länet som helhet. Snarare är Blekinge ett ganska homogent län politiskt med Sossemajoritet traditionellt sett i samtliga kommuner. KPML(r) finns överhuvudtaget bara i Karlshamn vad jag vet. Visst de sitter med i kommunfullmäktige där men har som jag fattat det hela lite av missnöjesparti/rättsharverist karaktär - många röstar på dem för att de inte är en del av den kommunala byråkratin och makteliten utan kritiserar och bråkar med denna. När det gäller NSF så är det väl som så att Nazi-mupparna ofta har som taktik att ”satsa” på en stad och se till att flytta dit med en massa folk och ”kampanja” hårt där. Man ska dock inte sticka under stol med att det har funnits en hel del bonn-nassar i Blekinge allt sedan 90-talets ”Thule-skins” och kanske kan man se det som att NSF´s etablering kom ur efterdyningarna av detta.... Tror faktiskt till och med att Bonehead gänget hemma i Sölvesborg ville starta en NSF sektion men jag minns inte riktigt.
När det gäller ”revolten” tror jag nog att det finns de som gör det genom politisk extremism i blekinge såväl som att söka sig till någon subkultur. Beror ju såklart vad man har för bakgrund och vad man vill revoltera mot.

VfE: Rätta mig om jag har fel, men Sölvesborgs kändaste son måste vara Sverigedemokraternas ledare, Jimmie Åkesson och ni är ungefär i hans ålder. Gick någon av er i bandet på samma skola som honom? Hur var han och, framför allt, hade sd en reell närvaro i Sölvesborg på 90-talet innan alla extremisterna hade hoppat av till nationaldemokraterna? Vad innebar det för en ung punkare/skinnskalle?

PF: Ånej Chippen är nog kändare! Tja du Jimmy är verkligen ett sorgligt kapitel. Han är ett år äldre än mig och vi gick på högstadiet samtidigt, tror faktiskt även att vi spelade i samma fotbollslag något år när årskullarna -79 och -80 var sammanslagna. Ingen av oss i bandet har väl dock känt honom personligen... På högstadiet var han en sån där elevrådstyp som var med o fixade grejor tror jag, spex o skit. Ska även finns nån kul bild när han har afrikansk folkdräkt på sig på nån studieresa i Namibia eller något sånt han var med på, hehe... Sen vet jag inte så mycket mer om exakt när eller varför han plötsligt plöjde in på det ”bruna” spåret. Men SDU hade i kölvattnet Thule/ny demokrati/svenska ekonom. krisen första halvan av 90-talet en viss närvaro i stan och det var mycket diskussioner hit och dit om just rasism/nationalism kontra antirasism. Var ganska mycket bonn-raggare och thule-skins som gick med som jag minns det... Rent konkret ledde detta till en ganska krass uppdelning mellan de som sympatiserade med rasisterna, vilka i stan vid denna tiden framförallt var skins, raggare, bönner och ungmoderater, och de som öppet tog avstånd/motarbetade dessa vilka var en salig blandning punkare, hårdrockare, proggare och annat. De senare stämplades väl ganska ofta som ”kommunisterna” allihop, vilket var ganska långt från sanningen. Jag vandrade själv från typ ”fotbolls-kille” till någon slags hardcorepunkare under denna tiden (om man drar från 7:an och sen över hela högstadiet plus gymnasiet). Är inte säker men visst känns det som att denna uppdelning och stämning var ganska vanligt i de flesta mindre orter på 90-talet?

VfE: Du bor i Malmö nu, eller hur? Hur är det att vara skin i Malmö? Är det inte mycket skit man får ta från invandrare å ena sidan och bohemiska livstilsvänsterfolk å andra sidan?

PF: Nej det är faktiskt jävligt soft att vara Skinskalle i Malmö, möjligtvis lite segt - inte så många här längre plus att typ ingen av oss är den typen som styr upp så mycket klubbar eller gigs. Jag har arrat ett par typ Oi!/punk relaterade gigs och sen finns det ju såklart den eminenta klubben Reggae Scorcher, som kör typ massa go Skinhead-reggae. Jävligt uppstyrda snubbar som har den jag rekommenderar dig att komma in till stan och gå på den någon gång. När det gäller att ta skit från de grupperingar du nämner så vet jag inte riktigt... Det var ganska mycket tjaffs mellan Anarkister och skinheads typ precis när jag flyttade hit, 2003, och hade väl varit så ett par år som jag förstod det. Nu är det inte så mycket så längre och det beror väl på en massa olika anledningar; 1. Vänsterfolk har skaffat lite bättre koll (och i vissa fall själva börjat flirta med skinhead/casual stilen, ganska fånigt om du frågar mig, men vafan...),2. En del av de människorna som var mest i konflikt med varandra verkar ha antingen släppt sin respektive subkulturella stil eller typ växt upp och sansat sig lite 3. En absolut majoritet av de som är skinnskallar och bor i Malmö idag har mer eller mindre öppna vänstersympatier. Detta gör att många av en eller annan anledning känner eller rent av hänger med anarkistpunkare eller ”bohemiska livstilsvänsterfolk”. Bråk med invandrare är inget jag själv har erfarenhet av och flera av Malmöskinsen har själva invandrarbakgrund eller invandarföräldrar… men visst, skulle man va en högervriden bula i fel kvarter så kan man nog räkna med smörj.

VfE: Du drev ett distro och label i många år, varför la du av?

PF: Hehe, ja du drev och drev…. Labeln blev aldrig någon riktig label och var ursprungligen bara nått vi gjorde för att sätta en etikett på vår första, självfinansierade CD-EP. Sen hade jag planer på att släppa lite sjuor och grejor med oss själva och andra band men allt rann ut i sanden… När det gäller distrobiten så började det med att jag tradade demos och Ep´s med andra band och i takt med att det blev mer så drog jag igång det som en distro. Detta var precis när Oi! Ain´t dead hade börjat och inte hade så mycket eller var så seriösa än. Jag hade även lite som koncept att sälja Cd-r demos då många band inom den svenska Oi!/streetpunk saknade skivbolag och mycket släpptes på det formatet. Jag lade av när jag började losa för mycket pengar samtidigt som Oi! Aint dead blev ”seriösa” och de svenska banden mer släppte riktiga plattor på bolag… tyckte helt enkelt att den funktion som min distro hade fyllt hade spelat ut sin roll.

VfE: Vad jag har hört av er, så har ni, på skiva, ett skönt, melodiskt sound. Jag måste faktiskt erkänna att jag aldrig hört er live, så förlåt om jag frågar, men vad er viktigast för er, att det låter bra på skiva eller att det funkar live? Hur tror du en i publiken skulle beskriva The Mockingbirds live?

PF: Tja det är svårt att säga… Det är nog lika viktigt skulle jag tro. Men personligen tycker jag att vi får till det bäst live även om jag vet att man kanske är lite väl självkritisk när det gäller sina inspelningar. Hur folk skulle beskriva oss har jag också svårt att säga men det är väl mer energi än teknisk perfektionism. Det sagt tycker jag ändå att bandet är grymma musiker. (Vilket jag utan att skämmas kan påstå då jag själv ”bara” sjunger.) Har även hört att jag är mer ”punkig” än ”skinheadig” i mitt utspel på scen men det kan jag inte själv bedöma, haha!

VfE: Tror du att det finns några fördelar med den nuvarande emo- och plast- punkexplosionen? Tror du någon av de unga kidsen som kollar in My Chemical Rommance går vidare?

PF: Nja…eller kanske lite. 90-talets grunge- och pop-punk-våg gjorde ju faktiskt att intresset för punken som helhet lyftes upp igen och folk sökte sig vidare till alla möjliga andra inriktningar inom subkulturen. Kanske kan det hända igen, jag vet inte, och jag vet inte om jag bryr mig så mycket heller. Eller jo, jag skulle fan tycka det var kul om det var mer tonåringar på våra gigs. Unga människor som peppar liksom.


VfE: Vilka lag håller ni på i fotboll?

PF: Det är Mjällby AIF och SGIF som gäller. Är väl Turbo som är mest passionerad och där är det Mjällby som gäller. Men överlag är vi inget direkt fotbollsgalet lag.

VfE: Vad tror ni om fotbolls-em i sommar? Vem tar hem pokalen och hur går det för Sverige?

PF: Blir väl som vanligt: klarar gruppspelet och sen sumpas det mot nått pinsamt skitlag i första slutspelsmatchen. Vem som tar hem pokalen har jag ingen aning om men jag tycker det är tråkigt att inte England är med…inte för att de skulle ha vunnit iofs. Ser fram emot EM dock, hoppas det blir storbildskärm i folketspark som det brukar va i Malmö, jävligt nice faktiskt och mycket folk.

Inga kommentarer: