lördag 29 mars 2008

INTERVJU: Line från Premier League om fotboll, musik och läraryrket

Jag upptäckte Premier League när jag bodde i Norge. De spelade streetpunk som streetpunk skall spelas, om än lite mer politiskt än vad vi är vana vid här i Sverige. Uttalandena om nazister får stå för Line själv, den här bloggen är opolitisk. Kolla in deras Myspacesida!

VfE: Du bodde i Sverige ett tag. Hur var det? Hade du några fördomar om svenskar som visade sig antingen sanna eller falska?

L: Jag bodde i Sverige i 4 år och hade nog inga fördomar vare sig innan jag flyttade dit eller efter att bott där. Det som däremot förvånade mig från första dag till den dagen jag flyttade, var hur "öppet" och väl mottagna nassar blir överallt. Detta är något jag inte är van med från Norge och slutade aldrig förvånas över Svenssons på denna punkten. Möjligen kan man lägga skulden på den historiska bakgrunden men i mina ögon försvarar inte ens detta det som nu pågår i Sverige. De flesta jag pratade med i Sverige, undrade alla hur vi norrmän hade gjort för att få en så storslagen dag som 17.maj utan att nassarna hade tagit över denna dagen och utan att det nationalistiska tog överhand på ett dålig sätt. Nu när Sveriges nationaldag 6.juni blivit ledig dag, verkar svenskar bara tänka "ah en ledig dag" istället för att faktiskt fira den och på så sätt tror jag det lättare främjer de nazistiska tendenserna som redan är på framgång i det svenska samhället.

Skämt åsido; Det faktum att alla svenskar verkar tro att banan faktiskt heter "guleböy" på norska, säger väl mer om er... eller? =)

VfE: Vad är det bästa med Trondheims punkscen? Vilka band är värda att nämna?

L: Trondheim har sedan 80-talet varit kännd som Norges musik huvudstad vare sig punk, hårdrock eller pop musik. På olika ungdomklubber runt om i stan hade de musikverkstad där unga fick lära sig spela instrument och hålla konserter. Blitzhuset i Oslo och tidig britisk punk var nog de största inspirationskällorna till att UFFA blev ockuperad i 1981 (?) och sen dess var det, vad jag vet, konserter varje vecka på UFFA. Huset har genomgått många generationsbyten med användare men har hela vägen hållt samma genre inför musikskapande och alternative intressgrupper, som t. ex Anti vivi sektionen. UFFA har alltid varit öppen för alla som ville gå dit och på så sätt har det skapats ett stort miljö som även idag lever i bästa välbefinnande. Folk har själv jobbat hårt för att boka band från utlandet och gett Trondheim möjligheten att få inspiration och nya impulser utifrån.
Trondheim har många gamla punkband som e värd att nämna. Vissa håller fortfarande på idag. Av den gamla skolan vill jag nämna TMB, Wannskrækk (idag kännd som DumDumBoys), Dead Swingers, Premier League, RamaLama das punkabzeilung och inte minst Brutal Kuk som bara för nån vecka sen kom med sin fjärda skiva.

Måste dock säga att jag inte är helt uppdaterad på det som hänt här senaste åren då jag som sagt bott nere i Smauland =)

VfE: Hembränd karsk eller Dahls öl?

L:Jag tar hemskt gärna en Dalhs öl om jag fick välja :) Karsken blir man bara tokig i huvudet av men visst e det gott då och då. Och det e alltid lika rolig att bjuda en svensk på äkta Tröndersk karsk, då denna håller 96% och inte ljumna 40% som en svensk kaffegök hehe

VfE: Hur länge spelade du i Premier League och varför lades bandet ner?

L: När Premier League blev startat först på 90-talet , hette de "Fotballbandet". Jag spelade då i ett tjejband som het Flinched Felicity men började med tiden som manager för killarna. Premier League tog form och jag blev med som gitarist i 97, tror jag det var. Det hade varit värsta "Spinal Tap" bandet med byte av medlemmar hit och dit men blev ganska så stabilt framöver.

Det var nog flera orsaker till att bandet blev lagt ned men en av dom tror jag var min flytt till Sverige. Jag hade ett hopp om att de skulle fortsätta och att jag åter igen kunne stå framför scenen och se en konsert med dom, precis som i gamla dagar. Men tyvärr blev det inte så.

När UFFA firade 25 år hösten 2006, kom jag hem en sväng och vi spelade en konsert i anledning jubileet. Det var jätteskoj!

Har dock inte diskuterat nå återförening med dom sen jag flyttade tillbaka, men det kanske e dags ;)

VfE: Kom ni någonsin i trubbel när ni spelade utanför Trondheim, ni var ju inbitna Rosenborg BK supporters?

L: Hehe ja denna fotbollen.... nåt riktig bråk blev det väl aldrig men det va väl vissa episoder man minns från några spelningar i Oslo.. där Vålerenga skins'n tog lite för hårt på det att vi öppnade med en Rosenborglåt. Men sånn generellt var det inga stora tumulter över detta :)

VfE: Du är lärare nu, hur känns det? Är det inte lite skumt att vara ”på andra sidan”? Vad gör du om en ung punkare anser att du är alldeles för auktoritär?

L: Väl... det kan nog alltid vara svårt för en lärare att hitta den rätta "tonen" för att bli accepterad av sina elever och på samma tid upprätthålla sin auktoritet som lärare. Det beror nog lite på vad man lägger vikten på. Det som ger mig mest glädje är att se en elev klara av nånting han eller hon inte klarat av innan och om jag fått vara med på detta, är mitt jobb fulländat. Då gäller det bara att hitta rätt sätt att nå in till var och en elev. Och jag ställer mig bakom de nya läroplanerna som säger att all undervisning skall läggas upp på så sätt att den anpassas varje elev och inte att eleven ska anpassas undervisningen. Så jag tror att alla lärare har mer spelrum idag än vad som var tillfälle för bara några år sen.
När det är sagt så är jag lärare för de tidiga åren och än sålänge har jag inte sett några småpunks i 6-7 års åldern med anarkistiska tendenser hehe

VfE: Vad tror du om RBKs chanser under den kommande säsongen? Vad är det bästa med att följa RBK?

L: Väl,, nu har jag bott i Sverige i 4 år och tyvärr har det inte blivit så att jag har hållt mig uppdaterad om RBK. Svensk TV är inte så bra att visa norsk fotboll och de norska tidningar jag läst är enbart webtidningar så man har väl mer eller mindre tappat greppet om det som försiggick i Trondhiem dessa åren. Vid några tilfällen visades Champions League matcher med RBK på TV och då hände det jag fick övertalat pubfolket att kolla på just den matchen, men som oftast va jag i minoritet och fick drunkna mina sorger i öl i stället hehe

Måste dock säga att i Växjö lärde jag känna en hel del hockey folk och blev med tiden medlem i Lakers Lakejer, Växjö Lakers supportklubb. Jag hade även innan jag flyttade till Sverige hängt lite med på hockey matcher med TIK, Trondheims hockeylag som tyvärr lades ned nu för nån månad sen. Så på ett sätt va det svensk hockey som fick den plats som norsk fotboll hade innan. Men det va ju ingen dålig ersättare :)

VfE: Vad tror du om sommarens fotbolls-em? Vem tar hem pokalen? Vad krävs för att Norge skall tillbaka till stora mästerskap och hur kommer det att gå för Sverige?

L: Fotbolls EM är alltid roligt! Har inga stora meningar om vem som kommer vinna men Norge lär det iaf inte bli. Att Norge suger i hockey har man ju fått höra i 4 år nu men att de skulle göra det så pissdålig i fotboll med, ja det blev nesta för mycket hehe

Med en fot på var sida av gränsen hoppas jag Sverige kommer göra det bra i EM men jag tror nästan Norges lag behöver en lobotomi innan de kan vara med att kämpa på toppen igen.


The End =)

Inga kommentarer: