måndag 10 mars 2008

INTERVJU: Benny från Bad Shermans om musik, fotboll och The Simpsons

Bad Shermans är ett nytt oi!-band från Götet och det svänger ganska schysst om dem. Med lite tid kan de bli hur bra som helst.

Kolla in bandets Myspace-sida!


VfE: Hur bildades bandet? Var det lätt att hitta medlemmar, har ni behållt samma line-up hela tiden och hur kom ni på bandnamnet?

B: Det hela började med att Jonte (sång/gitarr) startade ett band med några killar för ungefär 3-4 år sedan. Bandmedlemmar har väl kommit och gått ganska så mycket, jag själv var med ett tag, hoppade av, för att sedan ansluta igen. Men så som bandet ser ut idag , med undantag för vår trummis Björn som kom in förra hösten, med Jonte (sång/gitarr), Benny (gitarr/sång) och Adrian (bas) har det sett i ungefär 2 år. Just trummisar har varit jävligt svåra att hitta, så vi är ytterst tacksamma till Björn som både kan spela trummor och är en jävligt schysst kille.

Namnet Bad Shermans kom efter idén om att använda Ben Sherman-loggan istället för Lonsdale som många oi!-band gör. Och sen tyckte vi väl att det var lite fräckt med Sherman-tanksen.

VfE: Göteborg har en stolt punk/oi! historia, några av Sveriges bästa band, från Gbg Sound till Medborgargardet har kommit därifrån. Är det några särskilda av dessa band som ni inspirerats av?

B: Oh ja, Göteborg har haft jävligt många bra band genom åren. Men jag måste säga att det Göteborgs-band som har inspirerat oss mest är Troublemakers.

VfE: Var i Gbg kommer ni ifrån?

B: Ursprungligen startades bandet i Högsbo, både jag och Jonte bodde där då (jag bor dock i Angered nu), och Adrian bor i Järnbrott som bara är några hållplatser därifrån. Björn är bor i Kålltorp. Men i och med att vi också repar i Högsbo så får det bli svaret.

VfE: Hur är skinheadscenen i Gbg idag?

B: Jag personligen tycker det känns som att det är något på gång. De som ligger bakom Club Destroi gör ett jävla bra jobb, och det är en del band som håller igång. Den senaste tiden har jag dessutom sett en hel del nyare små-skins, hehe. Så jag skulle vilja påstå att det ser ganska bra ut, och en jävla massa cred till de som arrangerar klubbar/spelningar och spelar i band, det är något på gång!

VfE: Vilken karaktär från ”Simpsons” skulle lättast kunna bli medlem i bandet och varför?

B: Hahaha, vilken go fråga!
Homer är ju jävligt skön. Han är dum och glad, det är ungefär lite som oss. Men jadu, den var svår..

VfE: Vad tycker ni om grafitti?

B: Ja, om det är något snyggt på en annars grå och tråkig betong-vägg ser jag väl inga problem med det så, men det är inget jag bryr mig särskilt mycket om egentligen.

VfE: Ni har en sång som heter ”I love football”, så det blir ju en given fråga att fråga er vilka lag ni håller på och vad ni tycker om casuals.

B: Ja det är ju IFK Göteborg som gäller, åtminstone för mig, Jonte och Adrian. Björn påstår sig hålla på Gais ibland, men det är väl mest för att retas..

Just den här trenden med femtonåriga grabbar i rutkeps och Stone Island pågrund av att de sett en film tycker jag väl är lite fånigt. Men i det stora hela så har jag absolut inget emot den kulturen.

VfE: Vad tror ni om fotbolls-em i sommar? Vem tar hem pokalen och hur går det för Sverige?

B: Tycker det är jävligt synd att varken England eller Irland är med. Jag tror och hoppas på att Tyskland tar hem det. För Sverige blir det som bäst kvartsfinal. Hoppas som fan att Marcus Berg får hänga med i alla fall.

Inga kommentarer: