onsdag 12 mars 2008

RECENSION: Millie, "Time will tell"

Artist: MILLIE
Titel: TIME WILL TELL
Format: CD
Genré: SKA/REGGAE

Millie är för mig samma sorts artist som t.ex. Condemned 84, även om de naturligtvis är väldigt olika. Vad jag menar är att man klarar av ett par tre sånger av dem i sträck, sen är det nog. De är typiska singelartister.

Därför var jag också skeptisk inför den här fullängdaren. Millie har gjort några utmärkta singlar, "My boy lollipop" och duetten "We'll meet" med Roy Panton (som också finns med på bonusspåren på den här cd:en, jag kommer dock enbart att recensera de ordinarie spåren här, eftersom jag helt enkelt aldrig har orkat lyssna mig igenom alla bonusspåren), men funkar det på LP/CD?

Svaret är kanske, det finns inga riktigt dåliga spår på plattan utom möjligtvis inledningsspåret, "Melting pot", en cover på hippiebandet Blue Minks hit.

Musikaliskt är det här tidig reggae/sen ska, fast alldeles för duktigt spelat, det saknar till viss del den jamaicanska musikens själ och åtminstonde jag blir inte charmad av symfoniorkestrar.

Men med allt det sagt, så gillar jag ändå plattan i små doser. Bästa låtarna är den antirasistiska "Enoch Power", "White boys" och titelspåret "Time will tell".

Inga kommentarer: